Közhasznú szervezet

Adószámunk: 18102815-1-41 Bankszámlaszámunk: 10700392-25512601-51100005

Nem dohányzó közösség!

Kérlek, te se dohányozz.

ABBÓL LESZEL, AMIT ESZEL

EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS

Vitaminok

A vitamin a latin VITA szóból származik, ami azt jelenti ÉLET.

A ma ismert vitaminok:

A-, E-, D-, K-, B1-, B2-, B6-, B12-, C-vitamin, niacin, pantoténsav, folátok és biotin.

“A vitaminok szabályozzák, segítik a szervezet működését, a sejtek életét.”

Ezeket a nagyon fontos védő anyagokat pedig a táplálékokból lehet beszerezni.

Egy kis történelem:

“Már évszázadokkal ezelőtt tudták például, hogy a skorbutnak nevezett betegség akkor tört ki a matrózokon, ha a hajóskapitány nem gondoskodott elegendő gyümölcsről és zöldségről a hosszú hajóútra. Akkor még nem tudták azt, hogy ennek hiányában nem jutottak az emberek C-vitaminhoz.”

“A ma ismert 13 vitaminból csak 3 keletkezik a szervezetben is, a többit készen kell kapnunk a táplálékokkal. Szerencsére mind az állati, mind a növényi táplálékok tartalmaznak vitaminokat, de nem egyforma arányban. Ezért kell változatosan táplálkozni!”

A-vitamin: szükséged van rá a növekedéshez, a fogak, a csontrendszer és a bőr épségéhez, a sötétben, a szürkületben való látáshoz. (zöldség, gyümölcs, tej, tojás, máj).

B12-vitamin: a vérképzést, izmok építését segíti (húsok, tej, tojás).

C-vitamin: növeli a fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességet, erősíti a szervezeted védőrendszerét. “Egy pohár frissen facsart narancslé, vagy 20 dkg földieper, málna illetve sárgadinnye az egész napi C-vitamin szükségleted fedezi!” “Ha naponta eszel gyümölcsöt, zöldség- és főzelékféléket, akkor elegendő C-vitamin kerül a szervezetedbe. Így gyorsan gyógyúlnak majd a sebeid, és a betegségekkel szembeni ellenállsod is javul.”

D-viatmin: erős csontrendszerhez elengedhetetlen. A tej, tejtermékek, hal, máj mind tartalmaznak D-vitamint. Azonban fontos, hogy sokat tartózkodj a szabadban, mert a “napfény hatására a bőr alatti szövetekben is keletkezik D-vitamin.” Ezért van az, hogy a kisbabákat télen is napoztatják az anyukák, persze jól bebugyolálva.

Együnk sok gyümölcsöt!

Mert a gyümölcs

“finom, édes, zamatos csemege,”

“üdítő, frissítő hatású,” “nagy víztartalmuk miatt kítűnő szomjúságoltók! Bizony a cukros vizek helyett sokkal élvezetesebb és egészségesebb gyümölcsökkel csillapítani a szomjat!”

“tele van vitaminokkal és ásványi sókkal”

Átlagosnál több C-vitamint tartalmaznak: citrom, mandarin, narancs, málna, ribizli, szeder

Béta karotint (amiből a szervezet A-vitamint készít) tartalmaznak: sárga- és a

narancsszínű gyümölcsök, sárgadinnye, kajszibarack, mandarin, narancs, meggy,

őszibarack

“nem hízlal,”

“rendszeres és bőséges fogyasztása csökkenti a szív-és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések kialakulásának veszélyét!”

Hogyan tegyünk az egészségünkért?

“Elszomorító tény, hogy a magyar férfiak várható élettartama a legalacsonyabbak között van Európában. Az adatok elemzése jelzi a bajt, felhívja a figyelmet, hogy valamit tenni kell… Fontos veszélyeztető tényezőként okolhatjuk a helytelen táplálkozási szokásainkat.”

“A forgalomban lévő élelmiszerek nagy része túl sok mesterséges anyagot tartalmaz. Annak érdekében, hogy minél kevesebb jusson ezekből a gyermekek szervezetébe, még tehetünk valamit. Ne vásároljunk olyan élelmiszereket, amelyek feltűnően sok színezéket, tartósítószert, adalékanyagot tartalmaznak.”

Néhány jótanács:

“Minél több gyümölcs, nyers vagy párolt zöldség kerüljön az asztalra, amit lehetőleg a főétkezések előtt egy órával ajánlatos elfogyasztani.

Igyunk tiszta vizet, vagy különböző gyümölcs,- vagy gyógyteákat, citrom levéből készült és mézzel ízesített ásványvizet.

Töröljük étkezési szokásrendünkből a cukrozott szörpöket, befőtteket, kólaféléket.

Részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonából készült kenyeret, péksüteményt.

Együnk minél kevesebb kekszet, ropit, chips-et!

Szerepeljen kevesebb füstölt hús, felvágott, húskonzerv, állati zsiradék az étrendünkben, és legyen minél több alacsony zsírtartalmú tej, tejföl, sajt, hal, baromfi (bőr nélkül),

Édesítőként fedezzük fel a barnacukrot, a mézet

Biztosítsuk a nyugodt, kultúrált étkezés feltételeit.”

Forrás: Mentor (Oktatási, Egészség- és Életmódmagazin) 2000. augusztus-szeptemberi szám, 27. oldal, Kiss Tiborné: Az egészség íze

Legutóbbi bejegyzések

Mielőtt rágyújtanál

Néhány infó a dohányzásról, nem csak gyerekeknek Terhesség alatti dohányzás: “A szakemberek szerint a dohányzás meddőséghez, a szexuális teljesítőképesség romlásához is vezethet. A kismamák már

Bővebben »